Om du varit i Japan så har du upplevt Omotenashi när du t.ex går in i en butik för att se dig omkring eller handla något. Du möter en servicegrad som sträcker sig djupare, längre än även den bästa servicen i Sverige.

お 客 様 き ゃ く さ ま は 神 様 か み さ ま kan översättas till “kunden är gud” Och i vår egen kultur säger vi att kunden alltid har rätt. Men det finns en avsevärd skillnad. I Sverige knyter vi näven i fickan och inser att kunden alltid har rätt och att vi gjort något fel. Det svider och vi svär kanske tom en aning när vi tvingas ersätta kunden på något sätt.

I Japan är det självklart, djupt ner i hjärtat och i själen att göra allt för kunden. Du möter och upplever detta på så många platser runt om i det japanska samhället.
Några exempel:

Om det regnar så finns det speciella plastpåsar som du kan dra över ditt paraply när du går in i en butik, hotell eller restaurang.
Om du handlar när det regnar så kommer du få en liten regnkappa till din påse med varor.

Att tågen avgår exakt på rätt tid och att det är rent och städat när du kliver på tåget, det är service för kunden. Hallå SJ! Även om SJ alldeles säkert skickat några tjänstemän på studieresa till Japan så har de nog inte förstått. Och vi kanske aldrig kan uppnå Omotenashi eftersom vi inte går tillräckligt djupt i själen med det vi menar. Vi är inte tillräckligt stolta.

Att besöka ett japanskt varuhus som öppnar på morgonen är en ceremoniell upplevelse som visar Omotenashi på sitt bästa sätt. Varje personal bugar när du går in. Den japanska känslan av gästfrihet exemplifieras av en djupt rotad stolthet och ansträngning för att välkomna besökare till ens verksamhet. Många historiker spårar Omotenashis rötter hela vägen tillbaka till den traditionella japanska teceremonin.

Slutligen, bland de aspekter som definierar Omotenashi, är osjälviskhet och förväntan lätt att lyfta fram. Konceptet handlar om att erbjuda den bästa servicen utan att förvänta sig en belöning. Du överger ditt intresse till förmån för din gäst eller din kund. Det förklarar varför kulturen för att tippa inte är normen i Japan. Sist men inte minst är en viktig idé med Omotenashi att förutse dina gästs behov. Ett av de bästa exemplen är vattnet och den varma handduken som du får när du tar plats på en restaurang.