Fermenterade bönor

Fermenterade bönor kallas Natto i Japan och äts ofta och av många japaner.
En svensk besökare rynkar säkert på näsan och lägger benen på ryggen och springer.

Fermenterat har även i vår del av världen blivit en trend, en hälsotrend. Vi kan hitta fermenterad mat i flera delar av världen.
Fermentering är en uråldrig metod för att konservera mat genom att jäsa den.

Vi hittar fermentering i flera matvaror, tex den tyska surkålen, koreanska Kimchi som Koreanerna åter ca 22 kg per person och år, men även i surdegar hittar vi . Vem har inte sprungit på en smaskig macka med surdeg?
Tom choklad består av jästa chokladbönor för att få fram den goda chokladsmaken. Och yoghurten vi äter till frukost framställs av jäst mjölk.

I Japan hittar du ofta en liten burk på hotellens frukostbord som innehåller fermenterade bönor som kallas Natto. Natto består av jästa sojabönor.

Varför är jästa saker så nyttigt då?

Natto anses ha ett antal hälsofrämjande effekter, t.ex.
Nattons doft kommer från ett ämne som heter pyrazin. Det minskar risken för blodproppar.
Det anses motverka Alzheimers. Natto innehåller stora mängder vitamin K, vilket hjälper till att undvika benskörhet. Rikliga mängder polyaminer förhindrar häftiga immunreaktioner. Det anses av vissa experter motverka cancer genom dess innhåll av daidzein, genistein, isoflavon, fytoöstrogen och selen. Vissa menar att natto sänker halten av dåligt kolesterol i blodet.
Studier visar att natto kan ha antibiotiska effekter.
Natto sägs ha en aptitnedsättande och därför viktminskande effekt. Natto förbättrar matsmältningen. Vissa studier hävdar att natto har en anti-åldrande effekt. Och – sist men inte minst – så ska det tydligen också ge förbättrad hårväxt hos män tack vare närvaron av fytoöstrogen.

Den här “nyttighetstexten” har jag hämtat från Japangourmetguide.com